Abstract
Det er vigtigt at den danske ungdom uddannes i hvad IT handler om. Det er vigtigt for alle og jeg vil mene at Datalogi eller noget lignende burde være et fag i den danske folkeskole. Der er efterhånden flere interessante tiltag på området. Allesammen handler om at lege med børnene og om at lære de spirende programmører hvad programmering er for noget. Jeg lister her nogle initiativer, motiverer mit synspunkt og udvider horisonten med nogle overvejelser over design af en god udvikler-konference og om designet at et lærings-emne/konferencetrack/kursus.
Initiativer
Her er nogle af de initiativer jeg kender til:
Devoxx4KidsDK Minecraft Modding underviser i at lave MODS til Minecraft. Et MOD er en modification til et spil således at spillet opfører sig anderledes. Det kunne f.eks. være at gøre alle zombier i stand til at springe i luften. Dette initiativ er startet som et samarbejde imellem Devoxx og Javagruppen.
Kodepiraterne underviser i mange forskellige ting (KODU Game Lab, Raspberry Pi, Kinect til pc, Scratch og LEGO Mindstorms). Aalborg universitet (Sydhavnen, København) har startet dette initiativ hvis mål er "at skabe et bæredygtigt ugentligt fritidstilbud fra januar for børn og en forælder".
GOTO Junior Kan jeg nok næsten ikke stoppe med at snakke om :-) Jeg har fra mange venner og kollegaer, som vel og mærke ikke er ansat i Trifork kun hørt godt om dette initiativ. Der undervises i Visuel programmering (Scratch) og i 3D programmering (Unity).
Motivation
Jeg synes virkelig der er plads til forbedring i Danmark mht. børns læring og IT. Måske står det slet ikke så slemt til og ovenstående og forhåbentlig mange andre initiativer er med til at flytte os i den rigtige retning.
Hvorfor?
Datalogi er et vigtigt fag af mange grunde. Stort set alle danskere kan ikke undgå at få berøring med IT i deres hverdag. Derudover er datalogi og programmering - især visuel programmering - et godt værktøj for børnene til at forstå verden, modellere verden, udtrykke deres ideer.
Læring er jo i det hele taget vildt interessant
For mange år tilbage fik jeg æren af at skrive artiklen til noget IDA halløjsa ny-uddannet civil-ingeniør. Overskriften var "at lære er at leve". Det mener jeg stadigvæk. Jeg er involveret i at arrangere en udvikler-konference i København i juni måned. Den bliver interessant af flere årsager. For det første fordi det er et forsøg på at reboote GOTO i Danmark. For det andet, fordi jeg vil gøre alt for, at den centrerer som omkring læring.
Jeg har stærke aversioner mod mindmaps, men det skyldes mest, at jeg så dem første gang for mange år siden præsenteret af en overordnet i mit første job som flaskedreng. Den overordnede havde fået karakteren 6 og ville gerne lige høre mig hvad jeg gjorde, for at gøre det bedre til eksamen. Det jeg bed mest mærke var det patetiske mindmap, som ikke hjalp ham særlig meget. I virkeligheden er mindmaps ret gode til personligt at skabe et overblik over en brainstorm eller et tema. Så her er mit foreløbige mindmap. Det skal siges, at jeg ikke har clearet med chefen at lægge dette på nettet, så sig det ikke til nogen :-)
Mindmap - læring og GOTO conference design |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar